КАКВО Е ДА БЪДЕШ РОДИТЕЛ НА СЪСТЕЗАТЕЛ ПО МАТЕМАТИКА?

КАКВО Е ДА БЪДЕШ РОДИТЕЛ НА СЪСТЕЗАТЕЛ ПО МАТЕМАТИКА?
13 January 2020 13:50
Детето ви е в детската градина.

Влизате в магазина и сметката ви е 6,73 лева. Давате 10 лева. Малкият човек изненадва вас и продавачката със следното: „Мамо, трябва да ни върнат 3,27 лева“. Познато ли ви е?

„2 + 2 е 4, 4 + 4 е 8, 8 + 8 е 16, 16 + 16 е 32…“ и така, докато се стигне до петцифрени числа от устата на 5-6 годишно дете? Познато ли ви е?

Ако се разпознавате в някоя от горните или подобни на тях ситуации, то вие с голяма вероятност сте от тези благословени родители, които отглеждат вкъщи бъдещ състезател по математика.

Много важно е да отбележа, че е напълно възможно нищо от горното или подобно да не се наблюдава при детето ви във възрастта 5-6 години и все пак да отглеждате вкъщи бъдещ състезател по математика. Това е така, защото всяко дете се развива със собствено темпо. Което не прави едните или другите по-добри, нито по-успешни, нито по-малко сериозни бъдещи състезатели.

Важното е ние, родителите, да открием потенциала и желанието на нашите деца и да бъдем винаги до тях, за да ги напътстваме, подкрепяме и поощряваме.

Има деца със състезателен дух. Тях трябва просто да подкрепим. Такива деца са много активни. Интересуват се от всяко състезание, проявяват инициатива да се подготвят за него и го правят с огромно удоволствие. Обсъждат доброволно задачите с вас след състезанието, очакват и разпитват за резултата си, за това как са се класирали спрямо връстниците си, дали ще имат медал или грамота.

Има и деца с огромен потенциал, но без състезателен дух. Тях трябва да открием сами, защото те няма да ни дадат индикации, защото не изпитват желание и нужда да се докажат. Също трябва да ги мотивираме. Но не трябва да подминаваме потенциала им. Обикновено същите тези деца имат нежелание само, докато започнат да решават задачи. Веднъж започнали, те се увличат и дори загубват представа за времето. Те също като децата от първия тип, се радват, когато успеят да преборят с по-сложна задача. Доволни са, когато открият своя собствен начин и поглед върху някоя задача, същото като децата от първия тип. Рядко ще пожелаят да обсъдят с вас задачи след проведено състезание. Също така, често няма да покажат явно удовлетвореност от добро класиране, от получена награда. Възможно е и да не са узрели да осъзнаят ползата от това, което ще им донесе подобен род занимания. Несравнима с тази от любимите занимания на съвременните деца с всякакъв вид електронни устройства и екрани с най-различни големини. Едно е сигурно. Освен да поощряваме децата, които проявяват инициатива и демонстрират желание, ние трябва и да водим по пътя другите, не толкова активни деца, дори и да настояваме понякога. За тяхно добро!

С горното не искам да кажа, че децата, които се занимават със състезателна математика са само от горните два типа и, че характеристиките на поведение и заинтересованост са непременно характерни за типовете така, както съм ги описала. Възможни са всякакви комбинации от желание, заинтересованост и поведение.

Но всичките тези деца и нас, техните родители, безспорно ни свързва едно и също нещо – любовта към царицата на науките – математиката. На нашите деца и на нас ни предстои да извървим заедно един много дълъг път.

Доколко ще се отдадем на този път е строго индивидуално, но едно нещо е сигурно – това неминуемо ще се превърне във важна, ако не и във водеща част от нашето ежедневие. Така, както това е ежедневие на всяко семейство, независимо с какво се занимава детето му активно – шахмат, друг спорт или каквато и да е друга активност. Особено, когато тази активност има състезателен елемент.

Много е важно да отбележим, че не е задължително семейството да се превръща в роб на тези занимания. „Златната среда“ е може би най-подходяща. От рано, постепенно, с отдаденост и постоянство. Според мен това е формулата.

В днешно време подготовката за състезания започва все по-рано и е все по-сериозна. Причините за това са комплексни. Ще разгледам някои от , според мен, основните от тях.

Едната причина е, че училищата с добра среда и ниво на подготовка не са много. Това са основно училищата, при които има подбор. Защото децата, които учат там, са положили усилия за това. Те продължават да полагат усилия, за да се впишат в една безспорно конкурентна среда.

Друга причина е глобализацията. Виждаме колко отрано започва подготовката по състезателна математика в доказани математически школи като например руската или азиатската. Изумително е какви неподозирани способности за справяне с всевъзможни математически проблеми имат малките деца. А нашите деца имат огромен потенциал. Просто трябва да бъдем до тях и да ги подкрепяме.

Трета причина е, че всъщност всички ние принадлежим на една не малка общност, свързани от  общия ни интерес. Покрай различните математически състезания, децата се опознават постепенно, създават се много ценни приятелства между тях. Пътуват по състезания. В други градове, в други държави. И наред с полезното развитие, децата се забавляват и са щастливи.  Ние родителите, си помагаме и се подкрепяме. Нищо, че децата ни са конкуренти по състезанията. Споделяме помежду си какви инструменти използваме за подготовката на децата ни. Решаваме заедно задачи, понякога и посред нощ. Създаваме различни форуми и групи за взаимопомощ.

Вече сте взели решение, че детето ви ще се занимава със състезателна математика. Какво следва от това?

Доверете се на опита на тези, които вече са извървели този път или вървят по него, но отпреди вас. Те ще ви дадат най-ценните насоки и ще ви бъдат от най-голяма помощ. Свързвайте се в групи, участвайте във форуми. Пийте кафе с останалите родители, докато децата ви решават задачи, а вие ги чакате. Аз лично мога да кажа от собствен опит, че съм си създала много ценни и трайни приятелства покрай заниманията на децата ми със състезателна математика. Така, както съм си създала такива приятелства и с родителите на децата, с които са тренирали шах или какъвто и да е друг спорт. Такива приятелства са много ценни, а обществата на родителите, обединени по този начин – много сплотени и силни.

Не е необходимо да бъдете математик или да сте бил състезател, за да помогнете на детето си в началните класове. На практика, типовете задачи, които сега се решават от малките деца, ние не сме виждали на тяхната възраст. Дори най-вероятно ги срещаме чак сега, покрай децата. Какво по-хубаво от това да научаваме нови неща, заедно с децата си. И да наблюдаваме как постепенно ни задминават по знания.

Използвайте всякакви инструменти и методи за подготовка. В момента, стига да има желание, ресурсите са на практика неограничени.

В никакъв случай не пренебрегвайте хартиените сборници. Нищо, че вече има всичко и онлайн. Има безценни издания, част от които са изчерпани и не се преиздават, за съжаление. Разпитайте други родители кои са емблематичните сборници за възрастовата група на вашето дете. Ще намерите начин да си ги набавите. Винаги се намира кой да помогне. Може да е някой родител на по-голямо дете. Може да е родител на връстник, който да ви услужи. Но не се отказвайте да потърсите и обходите с децата си ценните сборници. Това, което те съдържат, не се повтаря напълно в никой друг източник.

Курсовете по състезателна математика стават все по-популярен метод за подготовка. Те имат огромно предимство. Преподавателите са професионалисти, обикновено с голям опит. Там състезателният елемент е много важен. Децата са в среда с деца със същите интереси. За съжаление, подобни курсове не се предлагат във всички населени места в България, а би било чудесно всяко дете да има достъп до такъв ресурс.

Вече има много състезания по математика, които са предназначени за все по-малки деца. Много често ще чуете мнения, че всичко е само бизнес. Аз не смятам така. Ходенето по състезания от малки носи изключително много ползи на децата. Научават се на дисциплина, за да се подготвят. Научават се да работят под стрес, което ще им бъде само от полза при по-сериозни изпитания в бъдеще. Научават се да се съсредоточават, да бъдат прецизни, да четат с разбиране! Много често грешките в задачите са следствие на недобре прочетено или осмислено условие. Децата допускат и много технически грешки и грешки от невнимание. Всяко едно състезание спомага за засилване на тяхната концентрация и на тяхното внимание.

Самата подготовка за състезанията е изключително полезна за децата. Знаят, че трябва да отделят време за това. Тогава и разтоварващите дейности след това са много по-сладки. Никой не цени свободното си време, ако го има в изобилие. Свободно време в изобилие може да доведе до скука и до залитане по нездравословни занимания от всякакво естество. Знаем, че  колкото повече ангажименти има даден човек, толкова по-добре успява да се справи с тях. Разбира се, не трябва и да залитаме в крайности, защото рискуваме прегряване на детето. А то вече не е от полза. Може дори да доведе до обратен ефект. Аз лично смятам, че подготовката трябва да бъде умерена, но много постоянна.

При нас работеше много добре тактиката с решаване на теми от математически състезания от предишни години през лятната ваканция. През това време може да се решат темите от последните години от състезанията, които се провеждат до Нова година. Не е необходимо да се отделя много време. И по една тема на ден е достатъчна. Така се получава натрупване и постепенно усвояване на наученото. Също така, количеството решени задачи спомага за по-добра подготовка за всички предстоящи състезания едновременно. Една добра тактика е и да се преглеждат темите от по-горна възрастова група. Често задачите са сходни, но малко по-трудни. По този начин, справянето със задачите за конкретната възрастова група става по-лесно.

Много ресурси за подготовка има и онлайн. Може да се намерят най-различни сайтове на български и на други езици. Има и най-различни материали за ранна подготовка. Интересно е да се започне от рано с различни логически задачи и задачи за фина моторика, предназначени за най-малките. Например свързване на точки и подобни подходящи задачи. Такива ресурси се намират в изобилие онлайн.

Както за всяко нещо, което носи много позитиви, трябва да сте наясно и, че е необходимо да се правят и известни жертви. Рядко семейните почивки ще бъдат същите, както преди. В някои случаи ще се наложи да съобразите времето за почивката ви, за да не съвпадне с някое състезание или курс. Също така, ще ви се налага да пътувате понякога и със сборниците и да решавате по време на почивките. На нас ни се е случвало неведнъж. При една добра организация и нагласа обаче, това изобщо няма да ви тежи.

Искам да засегна още един много важен аспект на това да бъдете родител на състезател по математика. Това е поведението ни към детето. Балансирането не е никак лесно.

От една страна, децата трябва да бъдат хвалени и поощрявани. Но много трябва да се внимава да не се прекрачи здравословната граница. Ако похвалите са прекалено много, детето ще спре да ги цени. Рискувате също така да приеме за даденост, че се справя много добре и да спре да се старае. Разбира се, ще го похвалите за усилията и труда. Но е хубаво, според мен, детето да има близка до реалната преценка за това как се справя и какво още може да направи, за да бъде още по-добро в това. Ако то няма такава преценка, рискувате в някой момент да бъде много разочаровано.

Трябва много да се внимава обаче да не се навлезе в другата крайност. Детето да бъде критикувано при по-слабо представяне. Много е възможно на моменти да изпитате разочарование от някое представяне на детето. Особено, ако сте свикнали то да се представя по-добре. Може в такъв момент да ви се прииска да му се скарате, да започнете да го сравнявате с другите или дори със самото него на други състезания. В такава ситуация ледът е много тънък и трябва много да се внимава. Хубавото е, че в повечето случаи, след недобро представяне на състезание, следва отново по-добро. Не бива да забравяме, че децата са деца. Имат силни и слаби моменти. Могат да се разсеят или просто да не бъдат в кондиция. На мен ми се е случвало да покажа разочарование в такива моменти. После съм съжалявала. С годините се научих да не го правя. Не съм забелязала нито една полза от подобен подход.

Ако мога да обобщя, за мен най-добрият подход към успехите и неуспехите е: демонстриране на гордост и похвали при успехи, но умерено. И никаква критика. Децата сами си правят изводи от едно или друго представяне и в повечето случаи нещата си идват на мястото много бързо.

Както писах по-горе, когато имате състезател по математика у дома, това променя цялото ви ежедневие и начин на живот. Но го прави по един прекрасен начин. Ползите за вас и за детето са изключително много.

Много е странно, когато този период отмине. Детето е пораснало и вече няма нужда от нашата помощ. От една страна, се чувства празнота, до такава степен сме свикнали на определено ежедневие. Подготовка за състезания, явяване, очакване на резултатите. От друга страна, ни остават сладките спомени на преживените с детето ни емоции. Остава ни удоволствието да виждаме резултатите от този период от живота ни в бъдещото развитие на нашето дете. Остават ни и приятелите, с които сме се сближили през този период от живота ни.

Аз лично имах щастието и късмета да мина два пъти по този път.

Ирина Панева